minatrehus.blogg.se

Handlar om mitt hus på Norra Lagnö, mitt sommarhus i Småland och mitt miniatyrhus i format 1:12 samt livet däremellan.

Råttfällan - Stockholms värsta olycka och visning av konsten på Ersta nya sjukhus

Publicerad 2024-03-22 21:46:04 i Allmänt,

Ytterligare en spännande föreläsning anordnad av Stadsarkivet varför maken och jag begav oss till Liljeholmskajen. Rubriken syftar till den fest som anordnades med anledning av att kronprins Gustav föddes 1778. För att fira byggdes en paviljong upp och allmänheten inbjöd till gratis firande. Man bjöds på mat, dryck och dans. Tyvärr förvandlades festen i tragedi. 64 människor trampades ihjäl. Ann-Sofi Forsman föreläste.
På kvällen avstod jag sedan föreningsmötet då konstföreningen ordnat visning av konsten på Nya Ersta sjukhus. Vi var ett gäng som fick guidad visning av delar av konsten på nya sjukhuset. Man hade tagit tillvara träet från träden som fällts i samband med att man byggde sjukhuset bland annat till bänkar i entrén. En del av dessa har jag ju tittat ut på som träd när jag jobbade där.
Ovanstående bild visar konsten i andaktsrummet. Nedanstående tavla är målad av Beppe Wolgers.
Tisdag varför maken och jag åkt och veckohandlat på förmiddagen innan vi åkte till Liljeholmskajen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mönsteråstjejen Ingela

Kvinna född 1958, gift, 3 barn, 2 barnbarn, 1 bonusbarnbarn. Mitt motto - Lev! Få ut så mycket som möjligt av livet! Dansar gärna bugg och foxtrot när tillfälle ges. Tycker om heminredning, både i stor och liten skala.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela