minatrehus.blogg.se

Handlar om mitt hus på Norra Lagnö, mitt sommarhus i Småland och mitt miniatyrhus i format 1:12 samt livet däremellan.

Tredje gången gillt! Nu kom vi till Amsterdam

Publicerad 2024-04-28 21:37:00 i Allmänt,

Klev upp klockan fyra och taxin hämtade sedan oss klockan fem och körde oss till Arlanda. Vågade knappt tro det var sant, vi har ju försökt två gånger tidigare att besöka Amsterdam. Första gången strejkade SAS-piloterna, andra gången kom pandemin. Då vi kom till Arlanda checkat in bagaget och gick sedan till loungen. Där åt vi frukost och tagit det lugnt innan det var dags att kliva ombord på planet. Flygresan gick bra även om kapten sa att det kunde bli en skakig landning på grund av blåsten i Amsterdam. Under flygresan åt vi en andra frukost. Då vi landat på Schipols flygplats och fått vårt bagage tog vi tåget in till Amsterdam. På centralstationen gick till turistinformationen. Där köpte vi varsitt kort I amsterdam city card för de dagar vi ska vara där. Sedan åkte vi färja över till stället mitt emot för att hämta ut biljetter till måndagens resa till Keukenhof. Fick information att vi inte kan hämta ut biljett förrän tidigast ett dygn innan. Vi suckade. Åkte färjan tillbaka och började promenera in mot centrum och vårt hotell. Vårt rum var iordning varför vi fick checka in. Åkte upp till rummet, kollade in det och lämnade bagaget. Sedan började vår vistelse i Amsterdam. Först promenerade vi till Museum of the canals. Jag gillar stilen på husen och i just detta fick vi lära oss om hur Amsterdam och dess kanaler uppstod. Vi fick gå en "bana" i några av husets rum, se på bilder och lyssna på information om detta. I det sista rummet såg vi ett inrett dockskåp med hologram om hur livet kunde vara där.
Ett bra museum att starta Amsterdamsvistelsen på och dessutom med dockskåp för att illustrera dess historia. Vi fortsatte sedan till Kattkabinet, ett privatägt konstmuseum tillägnat katten i konsten. Grundat av nederländaren William Meijer för att hedra minnet av hans katt John Piers Morgan. Det fanns förstås många tavlor och annat som föreställde katter där samt en levande katt som mådde gott på matsalsbordet. Här bild på några av konstverken.
Samtidigt fick vi se ytterligare ett kanalhus. Vi fortsatte att utforska Amsterdam. Utanför en affär var det kö av unga flickor. De köade för att få handla av detta bakverk.
Nästa stopp blev The mouse house, mini museum. En affär som inte bara säljer små möss utan också pysslar och bygger upp en värld för möss. Fantastiskt så duktiga de som gjort detta är.
Efter detta gick vi till hotellet och vårt rum där. Köpte med oss dryck som vi drack när vi kom upp på hotellrummet samt tog en kort paus. Dags för middag varför vi begav oss ut på stan. Fann en Italiensk restaurang som vi gick in på. Beställde dagens middagstips som var fisk.
Associerade till en rätt som vi åt när vi var i Terracina för många år sedan. Mycket gott. När vi ätit oss mätta gick vi tillbaka till vårt hotell. Avslutade dagen med att planera vad vi ska titta på imorgon.

Om

Min profilbild

Mönsteråstjejen Ingela

Kvinna född 1958, gift, 3 barn, 2 barnbarn, 1 bonusbarnbarn. Mitt motto - Lev! Få ut så mycket som möjligt av livet! Dansar gärna bugg och foxtrot när tillfälle ges. Tycker om heminredning, både i stor och liten skala.