minatrehus.blogg.se

Handlar om mitt hus på Norra Lagnö, mitt sommarhus i Småland och mitt miniatyrhus i format 1:12 samt livet däremellan.

Nordbor utställning på Nordiska museet

Publicerad 2024-03-08 10:44:00 i Allmänt,

Idag har vi varit och sett Nordiska museets nya utställning "Nordbor". Vi tre åkte in och hängde på låset när de öppnade. Vi hade bara ett par före oss i utställningen när vi började. Sedan gick folk förbi oss, de verkade inte lika intresserade som vi. Mycket välgjord utställning. Tyvärr lite svårt att ta bra foton då de flesta föremål står i montrar, men det bevarar förmodligen dem bäst. Jag fann förstås några dockskåp. Här det äldsta.
Denna vackra brudkrona finns i utställningen.
Promenerade vidare i utställningen och fastnade för detta uppdukade tebord.
Nästa stopp som jag fotade blev förstås ytterligare ett dockskåp.
Mycket att se, kunde stannat mycket längre vid varje monter, får komma hit fler gånger.
Ytterligare dockhusmiljöer.
Då jag gick där funderade jag över hur mycket de skulle skilda nykterhetsrörelsen. Jag blev glad, en hel monter fanns.
Fortsatte att gå framåt i utställningen och fann ytterligare ett dockskåp.
De skildrar verkligen olika tidsepoker och nu känner vi igen oss.
Tur att man inte behöver se ut så här idag som kvinna och bära dessa kläder.
Dansbanden fanns förstås representerade.
För oss tog det nästan tre timmar att gå runt och titta. Bestämde oss för att åka hem och äta lunch. Alldeles för lång kö för att äta där. Hade med mig mandariner som vi åt som mellanmål innan vi for hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mönsteråstjejen Ingela

Kvinna född 1958, gift, 3 barn, 2 barnbarn, 1 bonusbarnbarn. Mitt motto - Lev! Få ut så mycket som möjligt av livet! Dansar gärna bugg och foxtrot när tillfälle ges. Tycker om heminredning, både i stor och liten skala.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela