minatrehus.blogg.se

Handlar om mitt hus på Norra Lagnö, mitt sommarhus i Småland och mitt miniatyrhus i format 1:12 samt livet däremellan.

NBV cirkelledarutbildning, lunchkonsert och föreläsning om Stockholms tullar

Publicerad 2024-03-14 07:15:47 i Allmänt,

Dagen både startade och slutade med NBV. Jag är numera cirkelledare för våra dagaktiviteter. Formellt har jag ingen utbildning för detta även om jag lett studiecirklar i olika former sedan jag var 16 år. Detta innebar att jag efter avslutad frukost gick igenom ett studiematerial via datorn en stund på förmiddagen. Detta fortsatte jag sedan med på kvällen efter middagen då utbildningen fortsatte men denna gången live via Teams. Vi var sex deltagare och två ledare. Trevliga personer man träffade på detta sättet. Vi fick också en liten gruppövning att göra. Innan lunch for maken och jag in till Engelbrektskyrkan. Där träffade vi föreningsmedlem L. Vi köpte varsin lunchmacka. Sedan lyssnade vi på lunchkonsert med orgelstudenter från Kungliga Musikhögskolan. De framförde stycken av Ragnhild Pettersson, Johann Sebastian Bach, Jeanne Demessieux och Max Reger. Innan vi lämnade kyrkan tittade vi på några nya konstverk som var utställda där.
Tyvärr var de inte signerade. Vi tre åkte sedan tunnelbanan till Mariatorget och därifrån gick vi till Kulturhuset Timmermansgården. Där var det denna eftermiddag föredrag av Maj Sandin som berättade om Stockholms tullar.
Vi fick se bilder hur en del sett ut samt veta var de legat utifrån kartbilder hon visade. Berättade också om hur stadstullarna fungerade. En del visste jag sedan tidigare men det mesta var nytt för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mönsteråstjejen Ingela

Kvinna född 1958, gift, 3 barn, 2 barnbarn, 1 bonusbarnbarn. Mitt motto - Lev! Få ut så mycket som möjligt av livet! Dansar gärna bugg och foxtrot när tillfälle ges. Tycker om heminredning, både i stor och liten skala.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela