minatrehus.blogg.se

Handlar om mitt hus på Norra Lagnö, mitt sommarhus i Småland och mitt miniatyrhus i format 1:12 samt livet däremellan.

Conny Karlsson Lundgren ”Jag kysser dina ögon" samt orgelkonsert i St Jacobs kyrka med kvinnliga tonsättare

Publicerad 2024-03-17 19:14:25 i Allmänt,

Denna förmiddag bakade jag prinsesstårta att äta ikväll. Det var ju fösta tossan i mass igår men vi har ju fika och dotterdottern får ju vara uppe lite senare på fredagar och lördagar varför vi istället äter och firar ikväll.
Dessutom är det kvinnodagen idag, alltså två saker att fira på samma dag. Lagat och ätit tidig lunch. Sedan åkte maken och jag in till Bonniers konsthall där vi träffade ytterligare tre för att ha dagaktivitet tillsammans. Började med att vi fick höra ett kärleksbrev läsas upp. Uppläsningen avslutades med att uppläsaren smälte en tennkula. Denna smälta kula lades ut på en träpall i lokalen tillsammans med kärleksbrevet. Innebär att konstinstallationen är levande under de veckor den visas på konsthallen och utökas måndag, onsdag och fredag då detta sker. Dock var det ensidig kärlek. Sedan tittade vi på utställningen. Lite svår att förstå tyckte jag nog, vilket även bekräftades av de andra i sällskapet.
Vi gick sedan vidare. Två av oss gick vidare till andra aktiviteter medans vi övriga tre fortsatte till St Jacobs kyrka. Dock hade vi blivit fikasugna och valde att gå in på Vete-Katten och fika och pratade en stund där. Sedan gick vi vidare mot kyrkan. Fann en affär som sålde underkläder och där fann jag tre par strumpbyxor till priset av två och i de färger och tjocklek som jag kan tänka mig att ha. Då vi kom fram till St Jacobs kyrka gick vi in och satte oss och lyssnade till orgelkonsert.
Det var Johan Hammarsköld som spelade verk av de kvinnliga tonsättarna Cecilia McDowall, Elsa Barrraine, Judith Weir, Jeanne Demessieux, Ethel Smyth och Cécile Chaminade. Allt med tanke på Internationella kvinnodagen. Vacker och bra sammansatt konsert. Då det var slut tackade maken och jag för sällskapet och vi åkte hem. Hemma lagade maken middag. Jag fick ett överraskande telefonsamtal från min klasskamrat Thomas i grundskolan. Vi konstaterade att det var 50 år sedan vi sågs då vi slutade i nian. Vi hade då varit klasskamrater sedan jag och min familj flyttade till Kalmar och jag gick i årskurs två.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mönsteråstjejen Ingela

Kvinna född 1958, gift, 3 barn, 2 barnbarn, 1 bonusbarnbarn. Mitt motto - Lev! Få ut så mycket som möjligt av livet! Dansar gärna bugg och foxtrot när tillfälle ges. Tycker om heminredning, både i stor och liten skala.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela