minatrehus.blogg.se

Handlar om mitt hus på Norra Lagnö, mitt sommarhus i Småland och mitt miniatyrhus i format 1:12 samt livet däremellan.

Årsmöte Visions pensionärsförening och föreningsmöte med tema Gotland

Publicerad 2024-03-13 08:36:18 i Allmänt,

Har gått med i fackföreningen Visions pensionärsförening och idag var det dags för årsmöte. Åkte därför in till Adolf Fredriks församlingshus. Där var det först enskilda årsmöte för de fyra avdelningar som finns i Stockholms regionen. Insåg att jag tillhörde de yngre i församlingen och de flesta kände varandra. Kassören i den sektionen jag tillhör har jag träffat förut, men han kände inte igen mig. Som vanligt när det gäller engagemang för ideellt arbete var vi inte många där med tanke på att i fyra sektioner är vi ca 1 500 medlemmar här var vi ca 80 personer. Tanken är att man ska slå samman de fyra pensionärssektionerna till en sektion. Efter årsmötet träffades alla sektionerna i stora salen. Där blev vi bjudna på laxwraps, dryck, kaffe/te och kaka. Elsa Levinsson, klimat och hållbarnhetssamordnare, berättade om klimatarbetet i Stockholms stift och om biskopens herdabrev "Att vara människa i klimatnödens tid". Mycket intressant men samtidigt skrämmande. Sedan blev det lättsam underhållning i form av "Vi fyra" under ledning av sångerskan Gunnel Gisslén som tog oss med på en musikalisk resa från 1930-talet fram till 1990-talet. Musik som man blev glad av. Den stora salen vi satt i har dessa vackra takkronor.
När träffen med Vision var slut gick jag till Kameradoktorn. Min kamera har skramlat lite och uppfört sig lite konstigt sedan jag tappade den. Var rädd för att den var sönder. Visade upp kameran för expediten som tog sig an den. Han skramlade på den och hörde också att den lät. Det visade sig att det var UV-filtrets glas som inte satt helt korrekt samt att det fanns en sensor som behövde rengöras. Han tog bort och satte dit UV-filtret igen samt rengjorde sensorn. Efter detta fungerar kameran perfekt igen och det låter inte när man rör på den. Jag gick därifrån glad och tacksam. Det kostade dessutom ingenting. Han fick förstås massor med tack av mig. Var nu lite hungrig och gick till Mc Donalds och åt en liten hamburgare till middag. Fortsatte sedan till föreningslokalen. En stund till kvällens föreningsmöte skulle börja varför jag passade på att ringa och gratta min väninnan på Öland som idag fyllde år. Hon hade nu genomgått sin operation och mådde ganska bra. Sedan var det dag för kvällens föreningsmöte med tema Gotland. Vår föreningsmedlem Peter berättade om sitt Gotland, vilka smultronställen han har och tycker att vi ska besöka när vi åker dit. Jag tänkte även tillbaka på makens och min första semester tillsammans som var cykelsemester på Gotland under tio dagar, mestadels i regn. Vi brukar säga att det var just denna semester som svetsade oss samman.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mönsteråstjejen Ingela

Kvinna född 1958, gift, 3 barn, 2 barnbarn, 1 bonusbarnbarn. Mitt motto - Lev! Få ut så mycket som möjligt av livet! Dansar gärna bugg och foxtrot när tillfälle ges. Tycker om heminredning, både i stor och liten skala.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela