minatrehus.blogg.se

Handlar om mitt hus på Norra Lagnö, mitt sommarhus i Småland och mitt miniatyrhus i format 1:12 samt livet däremellan.

Sopplunch och fortsatta diskussion om demokratin

Publicerad 2024-04-25 08:07:03 i Allmänt,

På förmiddagen planerat vår resa till Amsterdam. Vågar knappt hoppas på att vi kommer dit. Den har ju blivit inställd två gånger tidigare. Första gången på grund av att SAS-piloter strejkade och andra gången på grund av pandemin. Mycket att se insåg vi. Vi lär inte hinna se allt. Återigen dags för sopplunch. Vi begav oss därför till Kyrkettan. I landet utanför såg jag för mig vårens första vitsippor..
Soppan denna dag var potatis och purjolök. Dagens programpunkt var författaren, föreläsaren och baptistpastor Vibeke Olsson som berättade med stor kunskap om Sundsvall och dess guldålder, sågverken. Trä var Sveriges näst största exportvara 44% 1880. Det var bara smör som vi exporterade mer. Smöret kom från våra fäbodar. Berättade med inlevelse om ångmaskinen och järnvägens tillkomst bidrog till utvecklingen i Sverige. Första vaccinet hade kommit, freden och potatisen. Mycket intressant. En del visste man redan, men hon förklarade på ett lättsamt sätt. Som författare har hon skrivit åtta böcker som handlar om Bricke på Svartvik. Får nog ta mig till Biblioteket och låna dem. Skriver hon lika bra som hon berättar är de väl värda att läsa. Då det var slut åkte vi och handlade. Först på Rusta för att fylla på förråden med schampo och duschtvål. Nästa stopp blev Dressman. Maken handlade där skjortor och ett par byxor till sig. Sist på handlarrundan blev Stora Coop och veckohandling av mat. Hann sedan bara hem och lämnade in dem innan jag promenerade ner till pendelbåten. Känns lyxigt. Blåsigt varför pendelbåten fick göra två försök innan den kunde lägga till och vi tre som stod och väntade på den kunde kliva på. Passerade det första ankomna kryssningsfartyget på pendelbåtens väg in till Stockholm.
Promenerade sedan till föreningslokalen från Slussen. Kvällens program gick i demokratins tecken. Tella från Civil rights defenders var inbjuden. Hon berättade om vad organisationen jobbar med bland annat har de gjort en uppföljning på vad Tidöavtalet får/fått för konsekvenser. Diskussion följde efter hennes presentation. Kvällen var slut och jag åkte hem. Tyvärr fick maken hämta mig i Gustavsberg, ingen buss passade och pendelbåten hade ju slutat gå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mönsteråstjejen Ingela

Kvinna född 1958, gift, 3 barn, 2 barnbarn, 1 bonusbarnbarn. Mitt motto - Lev! Få ut så mycket som möjligt av livet! Dansar gärna bugg och foxtrot när tillfälle ges. Tycker om heminredning, både i stor och liten skala.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela