minatrehus.blogg.se

Handlar om mitt hus på Norra Lagnö, mitt sommarhus i Småland och mitt miniatyrhus i format 1:12 samt livet däremellan.

Från sprätthök till mjukis – 300 år av maskulinitetskris och utställning av textilkonstnären Tina Olsson

Publicerad 2024-04-13 21:13:09 i Allmänt,

Bredde och packade ned smörgåsar och tog med oss till lunch. Maken, barnbarnet och jag åkte sedan in till Stadsarkivet på Kungsklippan. På vägen dit gick vi in på Konsthantverkarna och tittade på aktuell utställning av textilkonstnären Tina Olsson. Vackra konstverk som tilltalade oss.
Fortsatte sedan till Stadsarkivet. Då vi kom dit åt vi vår medhavda lunch. Sedan var det dags att lyssna på dagens föredrag - från sprätthök till mjukis. Det var Helena Hill, lektor i genusvetenskap och docent i idéhistoria, Södertörns högskola som berättade om detta. Intressant att få lyssna till hur mannens liv varit de senaste 300 åren och hur mannens förändrats och hur mannen själv tagit till sig av utvecklingen i samhället. När det var slut gick vi till Trafikverkets lokal för förarprov där man också kan ta foto för att förnya sitt körkort, vilket det var dags för mig att göra. Fotograferade mig och skrev min namnteckning. Sedan åkte vi hem. På grund av bakslag i vädret kom inte takläggaren igår, men idag har de varit och börjat monterat ner byggnadsställningen som funnits som skydd och underlätta att klättra upp på taket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Mönsteråstjejen Ingela

Kvinna född 1958, gift, 3 barn, 2 barnbarn, 1 bonusbarnbarn. Mitt motto - Lev! Få ut så mycket som möjligt av livet! Dansar gärna bugg och foxtrot när tillfälle ges. Tycker om heminredning, både i stor och liten skala.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela